Критичне мислення в освітній діяльності (магістратура, 1 рік навчання)
2020 Бер 13, 12:43 PM

17.03.2020

Лекція 1. Логічні основи критичного мислення

(проблемна лекція)

Мета: ознайомити студентів з основними поняттями курсу, стратегіями та процедурами критичного мислення; виокремити основні концепції "навчання практикою" (Д.Колб); виявити та охарактеризувати складові успішної діяльності (IQ, емоційний інтелект, мислення, розум, довіра); розвивати пам'ять, уяву, уявлення, мислення, мовлення, увагу; виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримати нові знання самостійно; виховувати професійні риси, почуття відповідальності; удосконалювати професійну увагу (зосередженість, активність, стійкість).

План лекції (навчальні питання)

  1.  Поняття критичного мислення: сутність та зміст.
  2. Компоненти критичного мислення: теорія, практика, установки.
  3. Сильні та слабкі сторони критчиного мислення особистості. 
  4. Складові успішної діяльності: IQ, емоційний інтелект, мислення, розум, довіра.

Завдання:

  1.  Опрацюйте питання лекції, скориставшись наступними електронними ресурсами: https://edx.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+CTFT101+2017_T3/courseware/52ba05dce23746f9b072a559c26861b8/2fb8c92f946c40928a635be929e8dac9/?child; https://edx.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+CTFT101+2017_T3/courseware/52ba05dce23746f9b072a559c26861b8/2b42f9b228a74de3b7d62e218f798388/?ch; https://edx.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+CTFT101+2017_T3/courseware/2757a63a17c1482386bf75ce2e4d6281/182e6cfa2bdb44e3a5ee2b89d5807bf2/?child=first
  2.  Укладіть словничок основних понять, які складають основу критичного мислення.
  3. Письмово охарактеризуйте особливості освітнього процесу,  спрямованого на розвиток критичного мислення усіх суб'єктів навчання (дітей, учнів, студентів).

Список рекомендованих джерел:

 

  1. Коржуев А. В. Рефлексия и критическое мышление в контексте задач высшего образования / Коржуев А. В., Попков В. А., Рязанова Е. Л. // Педагогика. — 2002. — № 1. — С. 18-22.
  2. Терно С. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти / С. О. Терно. – Запоріжжя: Просвіта, 2009. – 268 с. (Terno_monograph.pdf).
  3. Терно С. О. Теорія розвитку критичного мислення (на прикладі навчання історії) / С. О. Терно : [посібник для вчителя]. – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2011. – 105 с. (Terno-CTDTheory.pdf).
  4. Тягло А. В. Критическое мышление: Проблема мирового образования ХХІ века / Тягло А. В., Воропай Т. С. — Х. : Изд-во Ун-та внутренних дел, 1999. — 284 с.
  5. Тягло О. В. Критичне мислення: [навч. посібник] / Тягло О. В. — Х. : Основа, 2008. — 187 с.

Лекція 2. Поняття інформації

(лекція з використанням опорного конспекту)

Мета: ознайомити студентів з поняттям іфнормації та її видами; засвоїти особливості існуючих джерел інформації, фактів та думок; розширити знання щодо ролі розуміння в роботі з інформацією; розвивати пам'ять, уяву, уявлення, мислення, мовлення, увагу; виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримати нові знання самостійно; виховувати професійні риси, почуття відповідальності; удосконалювати професійну увагу (зосередженість, активність, стійкість).

План лекції (навчальні питання)

  1. Поняття та види інформації.
  2. Джерела інформації. Факти та думки.
  3. Оцінка інформації. Підбір інформаційного матеріалу.
  4. Роль розуміння в роботі з інформацією.
  5. Запитання, які сприяють розумінню інформації.

Завдання:

1. Прогляньте ролик за посиланням https://youtu.be/uT09tViPYVI; https://youtu.be/Qw_aVOBkbWs; https://youtu.be/t3Xsib8714I

2.  Скориставшись опорним конспектом та на основі проглянутих роликів, письмово дайте розгорнуту відповідь на питання: у який спосіб з давніх давен люди передавали та отримували інформацію. Назвіть перші пристрої передавання інформації.

Список рекомендованих джерел:

  1. Технології розвитку критичного мислення учнів / Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макін стер Д.; Наук. ред., передм. О. І. Пометун. — К.: Вид-во «Плеяди», 2006. — 220 с.
  2. Критичне мислення як інструмент проведення правоосвітніх заходів у загальноосвітніх навчальних закладах. Режим доступу: http://sites.znu.edu.ua/interactiv.edu.lab/Posibnyky/ReaderCT.pdf
  3. КириленкоА. В. Основы информационной культуры. Библиография. Вып. 1: учеб. пособие / А. В. Кириленко; под ред. Е. Г. Расплетиной. - СПб. : СПбГУ ИТМО, 2008. - 156 с. - Режим доступу: http://www.mediagram.ru/netcat files/
  4. Голодова О.А. Информационные ресурсы для принятия решений: Учеб. пособие. – М.: Академический проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2002.

Дедлайн на виконання завдань за результатами двох лекцій: 21.03.2020

 

Категорія: Мої файли | Додав: nikolaesky
Переглядів: 1044 | Завантажень: 0 | Коментарі: 5 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 5
avatar
0
1 dashapanasenko6 • 6:08 PM, 2020 Бер 16
а питання до лекції нам треба шукати самостійно чи виконувати виключно завдання?
avatar
0
2 nikolaesky • 9:22 AM, 2020 Бер 17
Деякі питання ви опрацьовуєте самостійно, деякі - за допомогою інтернет-ресурсів та пропонованої літератури, які вказано.
avatar
1
3 innaoleksenko98 • 4:34 PM, 2020 Бер 20
Лекція 1. Логічніоснови критичного мисленняЗавдання:1.     Укладіть словничок основних понять, якіскладають основу критичного мислення.Аналіз - практичне чи уявне розкладання досліджуваногооб'єкта на характерні для нього складові елементи, виділення в ньому окремих
сторін, вивчення кожного елемента чи сторони об'єкта окремо та як частини
цілого.Аргументація - це низка пов’язаних суджень, спрямованих напереконання слухачів (або читачів) в істинності висновку.Дедукція - це логічний перехідвід однієї істини до іншої.Доказ - процедуравстановлення істинності деякого твердження шляхом наведення інших тверджень,
істинність яких уже відома і з яких за законами логіки випливає перше
твердження.Індукція - перехід віддостовірного знання до ймовірного.Інтерес - це емоційне переживання потреби у пізнанні.Класифікація - це розподіл сукупності предметів на групивідповідно до певної ознаки.Мотиви - це складне переплетіння потягів, бажань, хотінь (це відбиває фізіологічніпотреби), а також інтересів, ідеалів, переконань особистості (це відбиває
соціальні потреби, які відіграють значно більшу роль у житті людини).Мотивація - це спонукання,яке викликає активність організму та визначає її спрямованість, або процес
створення, формування мотивів; характеристику процесу, що стимулює та підтримує
поведінкову активність на певному рівні. Оцінювання - це уміння критичнооцінювати предмети, події, факти, риси або характеристики, а також інформацію,
ідеї, теорії для того, щоб визначити їх важливість, корисність, цінність або
значення. Поняття - це логічна формамислення, вищий рівень узагальнення, характерний для словесно-логічного
мислення. Порівняння - це розумова операція, що полягає у встановленніознак подібності та відмінності між предметами і явищами.Рефлексія - форматеоретичної діяльності людини, спрямована на осмислення власних дій та їхніх
законів (надзвичайно потрібна для розумового виховання, оскільки сприяє
усвідомленню власних почуттів, думок та дій).Синтез - практичне чи уявне поєднання елементів (частин)чи властивостей (сторін) досліджуваного об'єкта в єдине ціле.Сприймання - це психічний процес відображення людиною предметіві явищ у цілому, в сукупності всіх їхніх якостей і властивостей при безпосередньому
їх впливі на органи чуттів.Судження - це речення (думка), в якому щось стверджується абозаперечується.Увага - це особливаформа психічної діяльності, яка виявляється в спрямованості і зосередженості
свідомості на вагомих для особистості предметах, явищах навколишньої дійсності
або власних переживаннях.Узагальнення в найбільшелементарній формі - це об’єднання подібних предметів за випадковими,
загальними для них ознаками. Умовивід - це речення (думка), в якому на підставі одного абокількох суджень робиться висновок або виводиться наслідок.

avatar
1
4 innaoleksenko98 • 4:36 PM, 2020 Бер 20
2.    Письмово охарактеризуйте особливості освітнього процесу,  спрямованого на розвиток критичного мислення усіх суб'єктів навчання (дітей, учнів, студентів).Освіта сьогодні орієнтована на майбутнє, яке не може бути на перед визначеним, а отже, першочерговим є розвиток того типу мислення, що дає змогу адекватно оцінювати нові обставини та формувати стратегію подолання проблем, які можуть виникнути. Таким чином, розвиток критичного мислення стає найактуальнішим за часів змін, коли неможливо діяти без постійного пристосування до нових обставин. У цьому напрямі є очевидною життєва необхідність розвитку критичного мислення для вітчизняної освітньої системи.Критичне мислення закріпилося як у закладах дошкільної освіти, в школах та університетах. Основним підходом у розвитку критично мислення є запровадження у освітній процес окремого курсу «Критичне мислення». Для учнів загальноосвітніх закладів найбільш ефективним є, використання технології критичного мислення у традиційні шкільні дисципліни.Особливостями освітнього процесу в рамках будь якого предмета, побудованого на засадах критичного мислення, є те що у навчанні включаються завдання, розв’язання яких потребує мислення. Навчальний процес обов’язково має бути організований як дослідження учнями певної теми, що виконується шляхом інтерактивної взаємодії. Результатом навчання є не засвоєння фактів чи чужих думок, а вироблення власних суджень. Викладання у цьому процесі є стратегією постійного оцінювання результатів із використанням зворотного зв’язку «діти – вихователь», «учні - вчитель» або «студент – викладач».  А головне щоб вони працювали всі разом, щоб досягти спільного результату. Така здатність до співпраці є найважливішою умовою розвитку критичного мислення, оскільки вона підтримує діалог, спільну мету та взаємне вивчення цінностей.Саме критичне мислення – це той вид мислення, в якому концентруються знання, інтелектуальні здібності, внутрішня мотивація, цінності, наполегливість та самоконтроль. Освітній процес через критичне мислення здатне забезпечити усебічний розвиток особистості людини.
avatar
1
5 innaoleksenko98 • 4:38 PM, 2020 Бер 20
Лекція 2. ПоняттяінформаціїЗавдання:2.  Скориставшись опорнимконспектом та на основі проглянутих роликів, письмово дайте розгорнуту
відповідь на питання: у який спосіб з давніх давен люди передавали та
отримували інформацію. Назвіть перші пристрої передавання інформації.
З давніх часів людина винаходила різні способи передавання та отриманняінформації. Наприклад передавали інформацію за допомогою сторожової вишки,
сигнального вогнище, барабаний бій, сплавляння носіїв повідомлень за течією рік.
На далекі відстані передавали за допомогою голубиної пошти, через гінців.  Із виникнення писемності інформацію людипочали передавати через папіруси, наскельні надписи, книги. Інформацію з
навколишнього світу людина отримує за допомогою органів чуття (смак, слух, зір,
нюх, дотик).Першими пристроями передавання інформації були радіо, телеграф, телефон,телефізор.
avatar