11:16 AM Освіта майбутнього: Що таке STEM-підхід? | |
У зв'язку з трансформаціями ринку праці виникає запит на розвиток нових навичок і компетенцій у покоління, яке складе робочу силу майбутнього. Як сучасна школа відповість на ці виклики - завдання для фахівців і інститутів, які вивчають освіту як самостійну дисципліну і важливу частину життя суспільства. У країнах пост-радянського простору, зокрема, в Білорусі, таких інститутів майже немає - зазначає Олена Мельченко, білоруська дослідниця STEM-підходу, яка нещодавно закінчила магістратуру в School of education Університету Лідса (Англія), і засновниця Асоціації «Освіта для майбутнього» . В інтерв'ю WoMo Алена розповіла, як прийшла до дослідження STEM, ніж цей підхід унікальний і які проблеми він може вирішити.
Розкажіть, як виникла ідея створити Асоціацію «Освіта для майбутнього»? Я почала займатися волонтерською діяльністю - організовувала конференції з профорієнтації, консультувала освітні проекти. За рахунок цього мене помітили люди з IT - вони давно вже хотіли зробити некомерційну організацію, яка допомагала б вирішувати проблеми зі шкільною освітою. Я погодилася за це взятися, тому що мені це подобалося і у мене було достатньо експертизи в організації проектів. Так з'явилася Асоціація «Освіта для майбутнього». Вона об'єднує IT-компанії, які займаються розумної благодійністю і систематично вкладають в освіту. Один з напрямків роботи асоціації - профорієнтація. Ми запрошуємо спікерів і проводимо практичні заняття, на яких діти можуть познайомитися з інформаційними технологіями, інжинірингом. Наше завдання - надати їм інформацію і варіанти вибору, далі все залежить виключно від них самих. Другий важливий напрямок - робота з учителями. Поговорити з дитиною і мотивувати його думати і аналізувати - це одне, але поговорити з учителем, у якого таких дітей 300, і, можливо, вплинути на його підхід до навчання - зовсім інше. Для педагогів ми проводимо конференції, майстер-класи, мітапи, курси підвищення кваліфікації. Поки я була в Англії, в «Освіта для майбутнього» прийшов новий директор і напрямок роботи організації розширилося - ми почали відкривати STEM-класи на базах звичайних шкіл в невеликих містах Білорусі. У минулому році було відкрито 6 таких класів, в цьому році вирішили відкрити 10. Коли ми проводили конкурс на ці 10 місць, ми отримали 250 заявок, хоч і не очікували такого відгуку. Це говорить про те, що школи хочуть змін і готові щось для цього робити. А коли ви вирішили зайнятися дослідженнями STEM? А раз цього немає, треба це створити. Так і виникла ідея першого етапу дослідження - ми присвятили його концептуальним основам STEM. Що це таке, звідки взялося, на які виклики відповідає, на яких принципах базується на рівні класу, школи і системи освіти. На які джерела ви спиралися? У нас була команда з 4 осіб, ми напружено працювали 2 місяці, ще місяць пішов на оформлення і потім ще місяць на першу хвилю комунікації: публікації в ЗМІ і фахових журналах, виступи, проведення семінарів. На виході вийшов, як мені здається, дуже цікавий продукт. До чого ви прийшли? Що ж таке STEM?
А як щодо «гуманітаріїв»? Економіці потрібні кадри нової якості для підвищення її конкурентоспроможності. STEM відповідає на цей виклик. Розкажіть детальніше про виклики. А ще STEM може допомогти у вирішенні соціальних проблем - і в гендерному аспекті, і в аспекті включеності людей з особливими потребами, тому що технології можуть згладжувати ці моменти. Різноманітність всього, що є в STEM, дає можливість проявитися людям з різними талантами. Вони можуть мінятися ролями при підготовці проекту і всім буде комфортно. Це що стосується викликів, на які відповідає STEM. Але є ще ряд критичних зауважень, які пред'являють самому підходу. Одне з них стосується якраз гуманітарного компонента: в деяких випадках пропонують використовуватися STEAM-підхід замість STEM, де «А» відповідає за «аrts», мистецтва. Це наближає нас до концепції більш різноманітного світу, передбачає холістичний підхід до розвитку особистості, при якому школа повинна допомогти людині розвинутися і реалізувати свої таланти, підготувати його не тільки до виконання трудової функції, а й до активного життя в суспільстві. Інший дискусійний момент ми називаємо «Не IT єдиним» - так, інформаційні технології розвиваються дуже швидко, програмування, сервісні, продуктові компанії, але наука при цьому залишається в жалюгідному стані. Тому що вона живе зовсім іншими по тривалості циклами, вимагає зовсім інших обсягів інвестицій. Щоб відбулося вливання в науку, потрібно, щоб сталося значуще накопичення капіталу, а потім ще й правильне його розподіл. Ми живемо в часи буму IT, але чи означає це, що тільки про нього варто розповідати дітям? Можливо, їм варто більше дізнатися і про мікробіології. Інший аспект - (не) сумісність нового підходу зі старою системою освіти. Один із принципів STEM - проектне навчання. Сам по собі цей метод не новий, але тут він грає ключову роль, тому що дає можливість реалізувати природні взаємозв'язку між предметами. Але як робити проекти всередині класно-урочної системи, коли є окремі дисципліни, окремі вчителі, семестри, чверті? Деякі люди знаходять можливості це вбудовувати, адже те, що така система існує, саме по собі не означає, що вона забороняє робити проекти, просто вона для них спочатку не призначена. Можливо, з часом система сама усвідомлює, що стає незручною великій кількості людей, і почне трансформуватися. Проблема в тому, що на даний момент система дуже негнучка. Проблема оцінювання в STEM-підході також не вирішена до кінця. У старшій школі в Ізраїлі, наприклад, оцінка за рік грунтується на захисті проекту, причому часто це груповий проект. Тому що в житті саме так: ти прийдеш до венчурних інвесторів представляти свій проект і дадуть або не дадуть йому мільйон буде залежати від того, наскільки добре ти зробив презентацію і як над нею попрацював. Питання про те, як вписати цей метод оцінювання в стару систему, залишається відкритим. І незрозуміло, чи приживеться в ній один з основних принципів STEM - «hands on», орієнтація на практику, експеримент, власні проби, помилки і дослідження. Він має на увазі, що ми від експериментів висуваємо гіпотези, а потім дивимося на теорію. Але практика йде першою. З експерименту у дитини повинен виникнути запит на конкретні знання, ніхто не повинен вчити щось просто тому, що одного разу хтось вписав це в програму. Важливий аспект - так званий «неоліберальний виклик». Як правило, замовником STEM-підходу виступає не суспільство або держава, а скоріше бізнес-спільноти та компанії, що відображають інтереси швидкозростаючих високотехнологічних галузей. Звичайно, вони проваджені неоліберальними ідеями, а не боротьбою за мир у всьому світі і розвитком потенціалу кожної людини. Але особливо гостро це питання стає, коли задіюються державні гроші, тобто гроші платників податків. Логічне запитання з боку батьківського спільноти: «Я заплатив податки і ви придбали нову хімічну лабораторію для школи. Але моя дитина займається, наприклад музикою. Чому ви не купили нове піаніно? ». Тут складно заперечити. У будь-яку систему повинні бути вбудовані противаги, які будуть її балансувати і робити відкритою для всіх. А що щодо гендерного аспекту? Наскільки відкрито STEM для дівчаток? Дуже не вистачає жіночих рольових моделей. Вони слабше представлені в медіа дискурсі, а наші топи найуспішніших - це окрема історія. У них немає жінок, хоча жінки складають половину працездатного населення. На нижньому рівні менеджменту гендерний баланс хороший. На верхніх - в основному чоловіки, за рідкісним винятком. Мені здаються більш дієвими такі моделі як історія дівчинки з сусіднього під'їзду, з якої можна себе ототожнити. Коли цей розрив мінімальний і ти бачиш кроки, які через три-п'ять років зможеш зробити сама, це діє краще. Які якості потрібні вчителю при STEM-підході? Учитель з того, хто передає знання зверху вниз, повинен перетворитися в учителя-наставника, ментора і фасилітатора, який організовує живильне середовище, де відбувається навчання і розвиток. І це дуже цікава і складна роль. | |
|
Всього коментарів: 0 | |